Már nemcsak a nyelvvizsga motiválja a nyelvtanulókat

Ismét LinguaFest - nyelvi kiállítás április 4-én 

A Nyelviskolák Szakmai Egyesülete április 4-én az ELTE Lágymányosi Campusán a nyelvtanulási lehetőségek teljes palettájával várja mindazokat, akik számára fontos a nyelvtudás. “A Jövő a Tiéd, de a nyelv kell hozzá” című eseményen nemcsak belföldi és külföldi nyelvtanfolyamokat, nyelvkönyveket, a legmodernebb segédeszközök sokaságát találják meg a látogatók, de részt vehetnek ingyenes próbanyelvvizsgán, előadásokon zenei programokon és karrierutak bemutatásán is. Számtalan nyeremény, ajándék vár azokra, akik már rájöttek, hogy a használható nyelvtudás, milyen előnyöket rejt. További információ: https://linguafest.hu/

A Nyelviskolák Szakmai Egyesülete – amely több mint 30 éve áll  a minőségi nyelvoktatás szolgálatában – 2024. őszén készített egy nem reprezentatív, 1400 fős online kutatást. Ebben nemcsak a nyelvtanulók motivációira kérdeztek rá, hanem, hogy a közoktatás, a nyelviskolák, a magántanárok és a különböző applikációk, miként segítik a nyelvtanulást.

A kutatásból kiderül, hogy a fiatal korosztályban nemcsak a nyelvvizsga megszerzése, vagy a jó munkahelyi pozíció elérése a cél, hanem komoly motivációs tényező az utazás, műveltség és a külföldi tanulás lehetősége, valamint a nemzetközi tapasztalatok is.  
Bármi is a nyelvtanulók célja, a LinguaFest-en április 4-én személyesen megismerkedhetnek a Magyarországon elérhető nyelvvizsgákkal, külföldi nyelvi kurzusokkal, nyelviskolákkal, vagyis mindennel, ami segítheti őket a sikeres nyelvtanulásban. 

Két grafikon a hazai nyelvtanulásról

A 45 év alatti korosztály döntő többsége már minimum B2-es szinten beszél egy nyelvet, de még mindig van egy nem elhanyagolható része a felnőtt lakosságnak, akiknek a nyelvtudása a B1-es szintet sem éri el. Ha ehhez azt is hozzátesszük, hogy milyen szinten tudnak nyelvet azok, akik nem csak a közoktatásban tanulnak, akkor azt láthatjuk, hogy az iskolán kívüli, például nyelviskolában történő nyelvtanulásnak komoly hozzáadott értéke van.

Saját bevallásuk szerint a középiskolás korosztály komolyan veszi  nyelvtanulást, és napi 1 órát, de legalább heti pár órát foglalkozik a nyelvtanulással a nyelvórán kívül. Ebbe az időbe beletartozik az idegennyelvű online tartalmak olvasása, kommunikáció, filmnézés, leckeírás Szomorú adat, hogy vannak, akik 5, vagy annál több év nyelvtanulás mellett sem jutnak el a B2-es nyelvtudási szintre.  

LinguaFest – nyelvi kiállítás

  • Szervező: Nyelviskolák Szakmai Egyesülete
  • Időpont: 2025. április 4. péntek 10.00 – 18.00
  • Helyszín: ELTE Lágymányosi Campus Gömb Aula
  • Interjú: Légrádi Tamás elnök, +36 30 931 1638
  • Kapcsolat: Pappné Mike Tünde, +36 30 277 3411

A NYESZE 2024 őszén végzett online, nem reprezentatív kutatásában tobb mint 1400 nyelvet tanuló válaszolt a kérdésekre. 

 

A kutatásból egyértelműen kiderül, hogy a fiatal korosztályban nem csak a nyelvvizsga megszerzése, vagy a jó munkahelyi pozíció elérése a cél, de komoly motivációs tényezőnek számít az utazás, vagy a műveltség mellett az is, hogy külföldön tanuljanak tovább, nemzetközi tapasztalatokat szerezzenek. 

A magyar nyelvtanulók között továbbra is az angol nyelv elsajátítása az első, ez természetesen köszönhető a közoktatásnak is, de mára már megkerülhetetlen az angol nyelv ismerete, tudása, és ezzel a nyelvtanulók is tisztában vannak. 

A középiskolában megjelenő második nyelv általában a német, kisebb részt a francia, spanyol és az olasz. Az utóbbi három nyelvet összesen annyian tanulják, mint a németet. A felnőtt korosztályban azonban megjelennek már más nyelvek is, melyet akár hobbiként, akár valamilyen személyes célból, érdeklődésből tanulnak. A Nyelviskolák Szakmai Egyesülete szerint fontos tovább erősíteni a második idegen nyelv tanulását mind a közoktatásban, mind a szakképzésben. 

 

A 20 évvel ezelőtti adatokhoz képest úgy tűnik, a magyar lakosság jobban beszél már idegen nyelvet.

A válaszadók maguk jelölték meg a nyelvtudásuk szintjét. A 45 év alatti korosztály döntő többsége már minimum B2-es szinten beszél egy nyelvet, de még mindig van egy nem elhanyagolható része a felnőtt lakosságnak, akiknek a nyelvtudása a B1-es szintet sem éri el. 

Ha ehhez azt is hozzátesszük, hogy milyen szinten tudnak nyelvet azok, akik nem csak a közoktatásban tanulnak, akkor azt láthatjuk, hogy az iskolán kívüli, például nyelviskolában történő nyelvtanulásnak komoly hozzáadott értéke van.

A Nyelviskolák Szakmai Egyesülete a kutatásában arra is kiváncsi volt, hogy ezt a nyelvtudási szintet mennyi idő alatt érik el a nyelvtanulók, és mennyit foglalkoznak a nyelvtanulással a nyelvórán kívül? 

Saját bevallásuk szerint a középiskolás korosztály komolyan veszi  nyelvtanulást, és napi 1 órát, de legalább heti pár órát foglalkozik a nyelvtanulással  nyelvórán kívül is. Ebbe az időbe beletartozik az idegen nyelvű online tartalmak olvasása, filmnézés, idegen nyelven történő kommunikáció, de a leckeírás is. Szomorú adat azonban, hogy sajnos vannak, akik 5, vagy annál több év nyelvtanulás mellett sem jutnak el a B2-es nyelvtudási szintre. 

 

A kutatás eredményei azt is megmutatták, hogy a digitális nyelvtanulási megoldások egyre népszerűbbek, különösen a fiatalabb korosztályban. Míg a hagyományos tantermi oktatás továbbra is kiemelkedő jelentőségű a kommunikációs készségek fejlesztésében, az online kurzusok és nyelvi applikációk rugalmas kiegészítő lehetőséget nyújtanak a mindennapi nyelvgyakorláshoz. A Linguafest kiemelt figyelmet fordít ezekre az új trendekre is, bemutatva azokat a korszerű módszereket, amelyek hatékonyan ötvözik a klasszikus és digitális nyelvoktatás előnyeit.

A nyelvtudás ma már nem csupán előny, hanem alapvető elvárás a munkaerőpiacon és a nemzetközi kommunikációban egyaránt. A Linguafesten olyan gyakorlati tanácsokkal és lehetőségekkel várjuk az érdeklődőket, amelyek segítik őket abban, hogy a nyelvtanulás ne kötelesség, hanem örömteli utazás legyen a kultúrák közötti megértés felé.